Pages

Thursday, April 28, 2016

Koleksi Kisah Seram : Siapa perempuan tu?

Assalamualaikum

Ini kejadian benar yang berlaku kat saya tahun lepas. demi menjaga imej syarikat saya, janganlah tanya nama syarikat dan nama bangunan yang saya akan ceritakan nanti. 

kejadian berlaku tahun lepas awal bulan disember. walaupun kerja berlambak dan banyak projek nak ditutup masa tu, semua colleague saya memang dah takda mood nak kerja sebab mood holiday dan ramai juga yang ambik leave. masa tu saya pun ambik leave dan boss pun dah approve. sehari sebelum leave saya cuti saya start, saya plan nak habiskan kertas kerja sebelum cuti sebab saya ada flight malam ke dubai. so saya plan kerja OT pastu balik tido sampai petang dan terus ke KLIA pukul 8.

so malam tu pukul 7 saya turun untuk beli makan malam dan pastu terus balik makan kat office. masa tu masih ada orang kat ofis, colleague yang terakhir keluar pun pukul 9. pukul 10 lebih pak jaga pun datang rounding sebab nak lock pintu. dia punya tanya pukul berapa saya balik sebab dia nak lock pintu dan terus balik. office di tingkat saya ada 3 pintu dan kesemuanya kena guna smartcard kalau nak masuk atau keluar. tapi pada waktu malam ada juga pak jaga yang diupah oleh syarikat kami datang untuk kunci pintu dengan mangga dari tingkat 15 - 20. so saya pun britahu dia yang saya tak pasti pukul brapa saya balik sebab banyak kerja lagi. so dia kata dia lock pintu 1 dan 2. kalau saya balik nanti guna pintu ketiga dekat tandas dan lift. dia juga pesan kat aku untuk tutup lampu dan beritahu security guard bangunan di ground floor tu untuk tutup lampu korridor kalau saya nak balik. security yang ni pula diorang bekerja dengan management building tersebut. mereka tiada kunci office syarikat ini.

pastu saya pun selamba buat kerja saya sambil mendengar radio. pukul 12 lebih saya pergi ke tandas sebab nak buang air. masa saya cuci tangan tu terdengar pula orang bukak pintu dengan smartcard. mesin smartcard tu akan beep 6 kali kalau ada orang masuk dan kalau ada nak keluar mesin tu akan beep 2 kali. saya pun hairan la siapa yang balik office pukul 12. pastu teringat pulak pak jaga tu. saya pun cepat cepat keluar dari tandas dan beritahu pak guard tu supaya jangan kunci pintu dulu sebab saya belum habis lagi. bile keluar je dari tandas seorang pun tak nampak, masuk ofis pun tak ada orang. saya pun hairan la masa tu siapa yang masuk tadi tapi tak keluar. saya fikir masa tu mungkin saya letih dan tersilap dengar. so saya pun continue siapkan kerja saya.

akhirnya pada pukul 2 kerja saya pun dah siap. saya pun setkan laptop saya untuk print dan sementara menunggu dokumen saya siap print, saya pergi ke pantry untuk cuci cawan kopi saya. masa saya jalan ke pantry saya double check memang tak ada sesiapa kat dalam office. lepas dokumen dah siap print saya pun bersiap sedia nak balik. masa tu saya terdengar lagi orang buka pintu dengan smartcard. pastu saya pun tanya la siapa kat sana dan takde orang jawab. lepas tu, rambut dan bulu roma saya terus meremang. apa lagi? saya pun bergegas ke pintu keluar la.

bila saya buka pintu tu saya pun terkejut seketika sebab lampu koridor sudah ditutup dan hanya lampu dari tangga kecemasan yang menyinari sebahagian daripada koridor tersebut. tak tau apa nak buat saya pun gunakan handphone saya sebagai torchlight dan berjalan secepat mungkin ke lift sambil bercakap dengan diri saya sendiri. masa dalam lif tu aku rasa agak sejuk dan seram la. sampai je ground floor aku pun tanya si security guard tu naper dia tutup lampu. dia sendiri pun hairan kenapa saya turun last sebab dia kata pukul 12 lebih ada seorang staff perempuan keluar dari lif dan beritau kat dia untuk tutup lampu koridor di tingkat 19. so guard yang ni pulak walkie talkie kat member dia di tingkat 18 untuk confirm sama ada lampu office di tingkat 19 dah tutup ke belum. member dia confirm memang lampu office saya dah tutup so dia pun tutup lampu koridor.

bila saya nak tanya siapa perempuan tu, belum sempat nak tanya lagi, si guard tu pun pandang kat saya dan dia kata "saya tahu apa awak nak tanya. tapi tak usah nak tanya lah. tak eloklah cakap pasal benda2 ni, lagipun dah tengah malam. maaf la ye, mungkin kami yang tersilap."

yang hairannya kenapa security guard tu kata lampu office saya dah tutup sedangkan saya masih di dalam office dan lampu masih dibuka pada masa tu. dan yang paling menghairankan, siapakah perempuan yang dimaksudkan oleh si security guard tu? sampai hari ini, rambut dan bulu roma saya pasti akan meremang setiap kali teringat insiden ini.

Sumber : Copy Paste


Salam Sayang,
Atie

2 comments:

Unknown said...

saya pun rasa meremang bila baca ni

Madam N said...

Scary